ΙΣΤΟΡΙΑ

Ιωάννης Πλαγής: ο Έλληνας άσος της RAF (19 καταρρίψεις) και το Spitfire “Καίτη”

  • Ιωάννης Πλαγής: ο Έλληνας άσος της RAF και το Spitfire “Καίτη”. 

Ο Ιωάννης Πλαγής ήταν μέχρι πρόσφατα ένας ξεχασμένος ήρωας, αν και αναδείχθηκε δια πυρός και έγραψε χρυσές σελίδες στην παγκόσμια ιστορία της Αεροπορίας.

Γιος του Αγοραστού Πλαγή από τον Κοντιά και της Ελένης Ροσέλη από το Πλατύ της Λήμνου που μετανάστευσαν στην Ροδεσία. Γεννήθηκε στο Χάρτλεϋ (Hartley) της Ροδεσίας στις 10 Μαρτίου του 1919 διατηρώντας την ελληνική του υπηκοότητα.

Ζήτησε ήδη από το 1939 να ενταχθεί στην πολεμική αεροπορία της Ροδεσίας αλλά του το αρνήθηκαν μέχρι που στα τέλη του 1940 ενεπλάκη και η Ελλάδα στον πόλεμο ως σύμμαχος της Αγγλίας.

Τον δέχονται στη RAF  και από το 1941 και μέχρι τον Ιανουάριο 1942, συμπληρώνει την εκπαίδευσή του στην Νότια Ροδεσία και μετατίθεται στην Αγγλία με τον βαθμό του Επισμηνία.

Σύντομα μέσα στο ίδιο έτος προθυμοποιείται να ενταχθεί στη Μοίρα 249 το οποίο εδρεύει στην Μάλτα, με τον βαθμό του Ανθυποσμηναγού.

Εκεί συνυπηρέτησε με διακεκριμένους άσσους της RAF όπως ο George Beaurling και ο Tom “Ginger” Neil, ο οποίος απεβίωσε τον περασμένο Ιούλιο.

Το νησί δέχεται αλλεπάλληλες επιθέσεις από την Ιταλική και Γερμανική αεροπορία και η δοκιμαζόμενη ΡΑΦ έχει χάσει ήδη κάπου 300 μαχητικά αεροπλάνα σε μια άνιση αναμέτρηση.

Ο Γιάννης Πλαγής απονηώνεται με τα πρώτα 16 Spitfire Mk Vb από το κατάστρωμα του αεροπλανοφόρου Eagle στα νερά της Αλγερίας με κατεύθυνση την Μάλτα, πετώντας το αεροπλάνο με κωδικό αριθμό GN-K (τα γράμματα GN ήταν χαρακτηριστικά του σμήνους 249) και αριθμό σειράς ΑΒ346.

Αμέσως μετά την προσγείωση ακολουθεί συναγερμός για απογείωση καθώς και νέα κύματα βομβαρδιστικών επανέρχονται με σκοπό να εξουδετερώσουν την αμυντική αεροπορία του νησιού.

Ο ίδιος αναφέρει ότι σε δυο εβδομάδες όλα αυτά τα αεροπλάνα είχαν τεθεί εκτός μάχης καθώς αντιμετώπιζαν εξαιρετικά πολυάριθμο εχθρό.

Αναφέρει ειδικά ότι «..αν 4 δικά μας διωκτικά αντιμετώπιζαν 20-30 αντίπαλα αεροσκάφη θεωρούσαμε την αναλογία ευνοϊκή για μας καθόσον συνήθως ένα δικό μας σμήνος αποστέλλονταν να αντιμετωπίσει μέχρι και 100-150 αντίπαλα εχθρικά ».

Το Spitfire 5Β ‘ΚΑΥ’ με τις 13 νίκες του Γιάννη Πλαγή στην Μάλτα, By Μανσόλας Ιωάννης – Μανσόλας Ιωάννης

Κάτω από παρόμοιες συνθήκες όσοι είχαν την τύχη να επιζήσουν σε ένα τέτοιο περιβάλλον είχαν την ευκαιρία και να διακριθούν.

Αυτό συνέβη και με τον Γιάννη Πλαγή που την 1η Απριλίου 1942 οδηγεί 4 Spitfire Mk Vb για να αναχαιτίσει Ιταλο-Γερμανικά σμήνη από 180 βομβαρδιστικά και 80 μαχητικά, όπου καταρρίπτει 4, έχει πιθανότατα καταρρίψει ένα 5ο ενώ προκαλεί σοβαρές ζημιές σε ένα βομβαρδιστικό Junkers Ju 88.

Τότε του απονέμεται και η πρώτη διάκριση του Διακεκριμένου Σταυρού Πτήσεων και όπου στο κείμενο απονομής αναφέρεται συγκεκριμένα: « Ο πιλότος αυτός τυχαίνει ειδικής μνείας. Πετώντας με το Spitfire αποδεικνύεται ολέθριος αντίπαλος» . Παράλληλα γίνεται αντίστοιχη αναφορά στον καθημερινό τύπο της Μάλτας. Ακολουθεί προαγωγή σε Υποσμηναγό.

Τις περισσότερες καταρρίψεις του, συνολικά 13 στη Μάλτα, έχει πετύχει με το αεροπλάνο του Β, BR321, με το όνομα της αδελφής του Καίτης, σαν ΚΑΥ (αγγλική συντόμευση του ΚΑΙΤΗ) όνομα που φέρουν όλα του τα αεροσκάφη έκτοτε

 

Στη Μάλτα, λόγω των πολλών αποστολών παρουσίασε σημάδια κούρασης και για αυτό το λόγω μετατέθηκε στην Αγγλία και στην Διοίκηση Σμήνους της 64 Μοίρας.

Εκεί πέταξε με spitfire mk ix και διακρίθηκε στη Μάχη του Άρνεμ, οπότε και καταρρίφθηκε αλλά επέζησε τραυματισμένος.

Η Ολλανδική κυβέρνηση μετέπειτα τον παρασημοφόρησε. Αργότερα εκπαιδεύτηκε στα mustang mk III και έλαβε μέρος στην συνοδεία της αποστολής βομβαρδιστικών για την καταστροφη του αρχηγείου της Γκεστάπο στην Δανία.Τιμήθηκε με τα παράσημα Διακεκριμένων Υπηρεσιών (DSO) και τον Διακεκριμένο Σταυρό Πτήσεων με Διεμβολή (DFC & Bar) για τις 19 αναγνωρισμένες καταρρίψεις του και ανήλθε στον βαθμό του αντισμήναρχου

Σχετικά Άρθρα

Back to top button